Menu młodości czyli co jeść i pić, by dożyć stu lat

Niedawno w mediach pokazywano stulatka, któremu wyprawiono huczne urodziny. Przy okazji nie omieszkano zapytać go o tajemnicę długiego życia w zdrowiu. Okazało się, że jego recepta na dożycie sędziwego wieku była prosta - świeży chleb z miodem na śniadanie, szklanka mleka prosto od krowy i... kieliszeczek alkoholu na dobre trawienie.

Naukowcy są zgodni co  do  tego, że wpływ na jakość i długość naszego życia ma również, a może nawet przede wszystkim sposób odżywiania i jakość tego, czym się odżywiamy. Od tych czynników zależy także nasze samopoczucie i życie seksualne. Warto zatem zadbać o to, by to, co znajduje się na naszych talerzach, pozwoliło nam cieszyć się długim życiem w zdrowiu. Co zatem jeść i pić, by dożyć stu lat?

Odtłuszczone mleko i jogurty

Według amerykańskiej dietetyczki Ellie Krieger, autorki książki „Jedzenie, którego pożądamy” odtłuszczony nabiał zawiera dokładnie te same składniki odżywcze, co nabiał z większą zawartością tłuszczu, przy czym jest mniej kaloryczny, co pozwala zachować szczupłą sylwetkę. Mleko to źródło witamin A, D, E oraz witamin z grupy B. Witamina D odgrywa ogromną rolę w funkcjonowaniu naszego organizmu. Ma istotne znaczenie w kształtowaniu się kości i zębów, zapobiega osteoporozie. Ma pozytywny wpływ na układ nerwowy i mięśniowy.  Zwiększa masę mięśniową i siłę mięśni. Ma działanie przeciwbakteryjne. Najbardziej wartościowe jest oczywiście mleko prosto od krowy. Jeśli więc mamy taką możliwość, warto zaopatrywać się ten cenny  biały  napój   bezpośrednio u gospodarza.

Jogurty z kolei zawierają żywe kultury bakterii, które pobudzają system trawienia i chronią przed grzybicami i infekcjami. Warto kupować jogurt naturalny i spożywać go z miodem i świeżymi owocami jako deser. Jogurty owocowe bowiem zawierają sztuczne barwniki, sporą ilość cukru i aromaty, które mogą działać alergicznie.

Herbata

Herbata, która niegdyś była trunkiem często spożywanym przez Polaków, na skutek zalewu półek sklepowych różnymi napojami gazowanymi czy sokami, schodzi niestety ostatnio na drugi plan. Warto jednak powrócić do częstego jej picia i na wzór Anglików w ciągu dnia znaleźć swoją „five o’clock”, czyli czas na delektowanie się tym złocistym napojem. Herbata zawiera  znaczne  ilości katechin związków spełniających rolę przeciwutleniaczy, które  powszechnie są uważane za środek prewencyjny w zapobieganiu licznym chorobom takim jak nowotwory, chorobie niedokrwiennej serca a nawet chorobie wysokościowej. Antyoksydanty pozwalają również zachować młodość. Herbata jest bogata także w niektóre witaminy: A, B|, B2, C, E i K. Ponadto zielona herbata zawiera niebiałkowy aminokwas L-teaninę, który wykazuje działanie uspokajające, zmniejszające stres i niepokój oraz stabilizujące nastrój. Najlepiej jest pić herbatę liściastą,   odpowiednio  zaparzoną - nie traci ona wówczas swych cennych właściwości.

 

Produkty pełnoziarniste

Produkty pełnoziarniste to wszystkie    produkty,     które     powstały z nieoczyszczonych ziaren, czyli m.in.: grube kasze, płatki zbożowe z pełnego ziarna, makaron razowy, chrupkie pieczywo pełnoziarniste, brązowy ryż, otręby pszenne, grahamki. Spożywając tego typu produkty,  dłużej  czujemy  się  syci i pełni energii, gdyż są one źródłem węglowodanów złożonych, które uwalniają energię stopniowo. Poziom cukru we krwi nie ulega takim wahaniom jak po spożyciu jasnego pieczywa, z mąki wysoko oczyszczonej. Najcenniejszym składnikiem pieczywa pełnoziarnistego jest błonnik pokarmowy, który usprawnia pracę układu pokarmowego, usuwa toksyny z organizmu oraz ogranicza wchłanianie tłuszczu z pożywienia. Produkty pełnoziarniste są również skarbnicą witamin  -  głównie  witamin  z grupy B oraz witaminy E, a także składników mineralnych (żelaza, magnezu, cynku, wapnia, fosforu). Zawierają również fitoestrogeny, czyli  związki  działające  w organizmie ludzkim na podobieństwo estrogenów. Pełnoziarniste produkty mają niski indeks glikemiczny i niski poziom tłuszczu. Właściwości prozdrowotnych wynikających ze spożywania tego typu produktów jest sporo: zapobiegają cukrzycy typu 2, zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób serca i układu krążenia, zmniejszają ryzyko nowotworów (zwłaszcza jelita grubego), usprawniają pracę układu pokarmowego, pozwalają na łatwiejsze kontrolowanie wagi.

Zielone warzywa

Naukowcy z Uniwersytetu w Leicester na łamach specjalistycznego czasopisma „British Medical Journar zamieścili badania, z których wynika, że dieta bogata w zielone warzywa liściaste takie jak kapusta, szpinak czy brokuły znacznie zmniejsza  ryzyko  zachorowania na cukrzycę typu 2. Inne badania dowiodły z kolei, że u kobiet, które regularnie jedzą kapustę włoską czy brukselkę, ryzyko zachorowania na raka jajnika jest niższe aż o 40 procent!             

 

W zaledwie jednej szklance mieszanych zielonych liści mieści się beta-karoten, czyli przeciwutleniacz, który chroni przed nowotworami i innymi ciężkimi chorobami, związki siarki, które zwalczają substancje potencjalnie rakotwórcze w organizmie oraz karotenoidy, które zmniejszają ryzyko zachorowania na niektóre nowotwory i starcze choroby oczu. Jedna szklanka wystarczy, by aż w połowie pokryć dzienne zapotrzebowanie na witaminę C. Poza tym w zielonych warzywach liściastych obecny jest błonnik, o którego cennych właściwościach już wspomniano oraz cenne dla zdrowia pierwiastki jak żelazo czy magnez. Co ważne dla osób będących na diecie - taka szklanka warzyw to zaledwie ok. 35 kcl! Można więc bezkarnie się nimi objadać, co może nam wyjść tylko na zdrowie.

Orzechy i pestki

Migdały stanowią cenne źródło witaminy E, która jest głównym antyoksydantem, chroniącym komórki przed utleniaczami. Bierze ona także udział w dostarczaniu składników odżywczych do komórek. Wzmacnia ścianę naczyń krwionośnych oraz chroni czerwone krwinki przed przedwczesnym rozpadem. Wykorzystywana jest też do leczenia męskiej bezpłodności, zaburzeń mięśniowych, miażdżycy oraz chorób serca. Ziarna sezamu z kolei są bogate w wapń, który wchodzi w skład kości i bierze udział w krzepnięciu krwi. Orzechy włoskie są natomiast bogate w tłuszcze omega-3, które  wykazują  działanie  przeciwnowotworowe  oraz spowalniają starzenie się komórek. Orzechy zawierają również cenne minerały, dzięki którym skóra zachowuje blask i elastyczność.

Warto zadbać o to, co każdego dnia trafia na nasz talerz. Być może dzięki temu będziemy mogli wraz z wnukami cieszyć się zdmuchiwaniem setki świeczek na urodzinowym torcie. Z całą pewnością będziemy cieszyć się dobrym życiem bez chorób.

 

Źródło: Magazyn „Zdrowie i Opieka”,
III/IV 2015

 

Data publikacji:
Zobacz pozostałe Porady